Sök:

Sökresultat:

629 Uppsatser om Flexibelt lärande - Sida 1 av 42

Flexibelt lÀrande - en studieform för alla?

I den hÀr uppsatsen behandlas flexibelt lÀrande som studieform. Flexibelt lÀrande Àr en vÀxande undervisningsform i Sverige som blir allt mer populÀr. Regeringen satsar miljonbelopp pÄ att utveckla fria undervisningsformer och skapa ett s.k. livslÄngt lÀrande i Sverige. Instanser som DUKOM menar att flexibelt lÀrande Àr ett bra alternativ till traditionell undervisning eftersom flexibelt lÀrande gÄr att individualisera.

Sambanden mellan flexibelt arbete, privatliv och stress

Flexibelt arbete blir ett alltmer vanligt sÀtt att arbeta. Tekniken gör det allt svÄrare att urskilja grÀnserna mellan privat- och arbetsliv. DÀrför blir det intressant att undersöka om flexibelt arbetet har nÄgon relation till privatlivet samt om stress har nÄgot samband till flexibelt arbete och privatliv. En enkÀtstudie genomfördes pÄ tvÄ organisationer, undersökningen innehöll 136 deltagare varav 78 kvinnor. EnkÀten innehöll frÄgor om stress, privatliv och flexibelt arbete.

Flexibelt lÀrande? : En intervjustudie med lÀrare och rektorer angÄende deras uppfattningar, möjliggöranden och förverkliganden av flexibelt lÀrande samt dess pÄverkan pÄ elevers lÀrande

Syftet med detta examensarbete Àr att undersöka hur lÀrare och rektorer pÄ ett specifikt utbildningscentrum uppfattar, möjliggör och förverkligar flexibelt lÀrande samt fÄ deras insikt i vad flexibelt lÀrande bidrar till nÀr det gÀller elevers lÀrande. För att uppnÄ syftet med denna undersökning har följande frÄgestÀllnings stÀllts: Hur uppfattas flexibelt lÀrande av lÀrare och rektorer, vad uppfattar rektorer och lÀrare som positivt samt negativt med flexibelt lÀrande, hur möjliggörs och förverkligas utbildningscentrumets vision om flexibelt lÀrande av lÀrare och rektorer samt hur ser lÀrare och rektorer pÄ det flexibla lÀrandets funktion nÀr det gÀller elevers lÀrande?Det anvÀnda kÀllmaterialet bestÄr av intervjuer gjorda med 2 rektorer och 4 lÀrare som arbetar med flexibelt lÀrande pÄ ungdomsgymnasiet och vuxenutbildning pÄ ett utbildningscentrum i mellersta Sverige. Resultaten visar pÄ att den generella uppfattningen om flexibelt lÀrande hos rektorerna och lÀrarna Àr positiv. Man kan se utifrÄn intervjuerna att de positiva sakerna med flexibelt lÀrande ofta cirkulerar kring relationen mellan lÀrare och eleven, medan de negativa sakerna ofta berör mer praktiska saker som angÄr bÄde lÀrare och elev.

Musikaliskt lÀrande : Musikers syn pÄ sitt musikaliska lÀrande

Syftet med detta arbete har varit att underso?ka hur musiker inom den afroamerikanska musiktraditionen ser pa? sitt musikaliska la?rande. Deltagarna har haft olika musikaliska bakgrunder sa? som la?tskrivare, frilansmusiker och instrumentalla?rare. Underso?kningen tar sin teoretiska utga?ngspunkt ur ett kulturpsykologsikt perspektiv da?r synen pa? la?rande ses som en process som utvecklas mellan individer i en lokalt ra?dande kultur.

Flexibla studier pÄ ungdomsgymnasiet - koncept eller kaos?

Syftet med detta examensarbete Àr att visa vilka uppfattningar om flexibelt lÀrande och flexibla studier som rÄder i kommunal vuxenutbildning och ungdomsgymnasiet. Uppsatsen behandlar frÄgor som rör hur det flexibla studiesÀttet kan anpassas till ungdomsskolan, och vad utbildningsanordnaren har för roll i samband med införandet av flexibelt lÀrande. En kvalitativ intervjuundersökning har genomförts med komvuxelever som studerat och/eller studerar heltid enligt det flexibla konceptet, och en kvantitativ undersökning har genomförts genom att ungdomar besvarat en enkÀt med frÄgor som berör deras uppfattningar om flexibla studier och flexibelt lÀrande. Undersökningarna visar att överensstÀmmelsen mellan de vuxnas uppfattning och ungdomselevernas uppfattning om vikten av sjÀlvdisciplin, vÀl anpassad pedagogik och lÀrarkontakt Àr god. Utbildningsanordnarens roll handlar om att tillgodose tillgÄngen till datorer och att kunna erbjuda undervisning under dagtid..

Flexibelt fotstöd för elektrisk rullstol

VĂ„rt examensarbete gick ut pĂ„ att utveckla ett nytt flexibelt fotstöd till Boden Rehab:s elektriska rullstolar. Med flexibelt menas att fotstödet ska kunna fĂ€llas upp frĂ„n vertikalt till horisontalt lĂ€ge. Under den rörelsen mĂ„ste Ă€ven en steglös förlĂ€ngning av fotstödet ske för att ge en riktigt bra komfort. Det befintliga fotstödet har vissa brister, dels i flexibilitet och dels i hĂ„llfasthet. ÖnskemĂ„len pĂ„ det nya fotstödets funktion frĂ„n Boden Rehab var: ? UppfĂ€llning: 90° frĂ„n vertikalt till horisontalt lĂ€ge.

Flexibelt lÀrande vid SydskÄnska gymnasieförbundet - Vilken Äsikt har lÀrarna?

Syftet med detta arbete Àr att undersöka lÀrarnas Äsikter angÄende flexibelt lÀrande med hÀnsyn till lÀrarnas kön, Äldersfördelning, datoranvÀndning och undervisningsmetoder. Undersökningen genomfördes med hjÀlp av en webbaserad enkÀt (websurvey frÄn textalk) som skickades till alla lÀrare vid SydskÄnska gymnasieförbundet. De flesta lÀrare hade en positiv eller neutral instÀllning mot införandet av flexibelt lÀrande, medan Àldre lÀrare var i mindre utstrÀckning positivt instÀllda. Med hÀnsyn till mÄnga frÄgestÀllningar sÄg lÀrarna inga eller smÄ förÀndringar. Problem som har uppkommit Àr att det nya arbetssÀttet Àr mer tidskrÀvande och att det Àr svÄrt att genomföra med osjÀlvstÀndiga elever.

SprÄkinlÀrning i mÄngkulturella klassrum

Fo?rfattare: Ellen Hedin Handledare: Elisabeth So?derquist Examinator: Jan Ha?rdig Titel: Spra?kinla?rning i ma?ngkulturella klassrum ? en kvalitativ studie av hinder och mo?jligheter fo?r la?rande i SFI-verksamhet A?mne: La?rarutbildning A?r: 2012 Syfte: Syftet med denna studie a?r att underso?ka hur elever och la?rare agerar i grupp och gentemot varandra fo?r att utro?na hinder och mo?jligheter fo?r spra?kinla?rning. Metod och teori: Studien utfo?rs med kvalitativ metod i form av deltagande observation. Den so?ker da?rfo?r djup snarare a?n bredd. Studien baseras pa? teorier skapade av Goffman med fokus pa? social interaktion mellan akto?rer inom fa?ltet fo?r att synliggo?ra de fra?gor som a?r viktiga fo?r akto?rerna. Slutsats: En ovilja att reflektera kring pedagogiska fra?gor a?r inte ha?llbar i dagens skola.

Var Àr vi nÄgonstans? : En observationsstudie kring omsorgspersonalens anva?ndande av klargo?rande kommunikation i det dagliga arbetet fo?r personer med demens

Demens a?r en vanlig diagnos hos a?ldre personer i Sverige. Syftet med denna studie var att underso?ka hur och varfo?r omsorgspersonal pa? en gruppbostad fo?r personer med demens anva?nder sig av klargo?rande kommunikation i det dagliga omsorgsarbetet. Studien har en etnografisk ansats, och datainsamlingsmetoden a?r deltagande observation.

Vad Àr estetiskt lÀrande? FrÄn empiri till teori

Den ha?r studien underso?ker ett estetiskt la?rande kopplat till estetiska programmet inom gymnasieskolan. En underso?kning, baserad pa? triangulering a?r gjord. Syftet a?r att vaska fram elever och la?rares tankar om estetiskt la?rande och da?rigenom skapa kategorier.

LivslÄngt lÀrande : en studie om orkestermusiker i "den tredje a?ldern"

I orkestermiljo?n blir det livsla?nga la?randet konkretiserat da? varje arbetsvecka inneba?r instudering av ett nytt konsertprogram med da?rpa? fo?ljande konsert. Syftet med denna studie var att beskriva individuella instuderingsstrategier liksom det kollektiva, samtidiga, musikaliska la?randet hos erfarna orkestermusiker i ?den tredje a?ldern?; mellan 50 och 65 a?r. Sju orkestermusiker intervjuades.

Att lÀra sig en yrkesidentitet : en kvalitativ studie om hur nyutexaminerade sjuksköterskor skapar sin yrkesidentitet

Denna studie behandlar la?rande av yrkesidentitet, vilket betraktas som na?got som ba?de skapas och uppra?ttha?lls i en specifik yrkespraktik. Syftet a?r att, ur den nyutexaminerade sjuksko?terskans perspektiv, underso?ka la?rande av yrkesidentitet.Det teoretiska ramverket utgo?rs av det sociokulturella perspektivet pa? la?rande, da?r allt ma?nskligt handlande och ta?nkande ses som situerat i sociala sammanhang. La?rande betraktas utifra?n detta perspektiv som en pa?ga?ende social, meningsskapande och aktiv process i vilken kunskap skapas med andra ma?nniskor.Studien baseras pa? kvalitativa semistrukturerade intervjuer som genomfo?rts med nio nyutexaminerade sjuksko?terskor.

En studie om flexibelt lÀrande pÄ en gymnasieskola

Malmö HögskolaLÀrarutbildningen 60 poÀngSkolutveckling och ledarskapHöstterminen 2005SammanfattningErlandsson, Malin. (2005) En studie om flexibelt lÀrande pÄ en gymnasieskola.(A study of flexible learning at a upper secondary school) . Skolutveckling och ledarskap. LÀrarutbildningen Malmö HögskolaSyftet med det hÀr examensarbetet Àr att genom den undersökning som ligger till grund för resultaten, försöka förstÄ de former som det flexibla lÀrandet har fÄtt i lÀrarlaget i studien. Syftet Àr ocksÄ att lÀrarlaget ska fÄ ta del av resultaten och anvÀnda dessa för att fortsÀtta att utveckla sitt arbete med flexibelt lÀrande.

Flexibelt arbete inom en offentlig IT-verksamhet : hur arbetstagare ser pÄ sitt arbete i förhÄllande till arbetsgivarens syn

FörÀndringar pÄ arbetsmarknaden har lett till ökad flexibilitet i arbetslivet. Flexibelt arbete kan innebÀra olika former av arbete som pÄverkas av arbetsgivarnas kravdrivna behov men Àven av arbetstagarnas efterfrÄgedrivna behov dÀr arbetsgivarens behov beskrivs som huvudsakligen styrande. Syftet med studien var tvÄdelat och handlade dels om att i en litteraturgenomgÄng reda ut vad flexibelt arbete innebÀr och vilka konsekvenser det ger för arbetstagare och dels om att undersöka hur arbetstagare inom en offentlig IT-verksamhet ser pÄ flexibiliteten i sitt arbete i förhÄllande till sin arbetsgivare. Tio medarbetare och chefer deltog i den empiriska studien. Genom semistrukturerade intervjuer som analyserades med en hermeneutisk ansats undersöktes upplevelser av för- och nackdelar med flexibiliteten i arbetet, vems behov som var styrande och om det fanns motsÀttningar mellan dem.

Flexibelt lÀrande : en organisatorisk och vuxenpedagogisk utmaning

Den 1 januari 2002 bildades myndigheten "Nationellt centrum för flexibelt lÀrande" i HÀssleholm. Myndighetens bildande innebar att flexibelt lÀrande pÄ allvar etablerades som ett begrepp inom den svenska pedagogiska diskussionen.Syftet med uppsatsen Àr att studera innebörden av begreppet och undersöka hur begreppet etablerades. Arbetet med att undersöka hur begreppet etablerades ledde till, att mitt val av metod blev en textanalys av ett kapitel ur dokumentet SOU 2000:28 "Kunskapsbygget 2000 det livslÄnga lÀrandet" och ett kapitel ur dokumentet Prop. 2000/01:72"Vuxnas lÀrande och utveckling av vuxenutbildningen".Begreppets innebörd har utvecklats frÄn att ha varit en diskussion gÀllande e-learning och/eller distansutbildning till en diskussion gÀllande en vidare innebörd, som innebÀr att flexibilitet ska relateras till individen och mÄlet ska vara att underlÀtta för individen att lÀra och att delta i lÀrande.Det livslÄnga och livsvida lÀrandet innebÀr ett behov för flexibla utbildningsvÀgar. Detta innebÀr att flexibelt lÀrande troligtvis har kommit för att stanna som begrepp inom den svenska pedagogiska diskussionen..

1 NĂ€sta sida ->